Esports
Esports is een vorm van sportcompetitie met behulp van videogames. Esports neemt vaak de vorm aan van georganiseerde, multiplayer videogamewedstrijden, vooral tussen professionele spelers, individueel of als teams.
Hoewel georganiseerde wedstrijden al lang deel uitmaken van de videogamecultuur, waren deze grotendeels tussen amateurs tot het einde van de jaren 2000, toen deelname door professionele gamers en toeschouwers aan deze evenementen via live streaming een enorme toename van populariteit zag.
Tegen de jaren 2010 was esports een belangrijke factor in de videogamebranche, met veel game-ontwikkelaars die actief toernooien en andere evenementen ontwerpen en verstrekken.
De meest voorkomende videogame-genres die aan esports zijn gekoppeld, zijn multiplayer online battle arena (MOBA), first-person shooter (FPS), vechten, kaartspellen, battle royales en real-time strategie (RTS).
Andere esporten die gebaseerd zijn op echte sporten zoals FIFA en Sim Racen zijn ook in opkomst.
Populaire esportfranchises zijn onder andere League of Legends, Dota, Counter-Strike, Overwatch, Super Smash Bros. en StarCraft.
Toernooien zoals de League of Legends World Championship, Dota 2’s International, de vechtgamespecifieke Evolution Championship Series (EVO) en Intel Extreme Masters behoren tot de meest populaire in esports. Veel andere competities gebruiken een reeks competitiewedstrijden met gesponsorde teams, zoals de Overwatch League.
Hoewel de legitimiteit van esports als een echte sportcompetitie in twijfel blijft, zijn ze naast traditionele sporten in sommige multinationale evenementen in Azië weergegeven, terwijl het Internationaal Olympisch Comité ook hun opname in toekomstige Olympische evenementen heeft besproken.
Tegen het einde van 2010 werd geschat dat het totale publiek van esports zou groeien tot 454 miljoen kijkers, met een omzetstijging tot meer dan US $ 1 miljard.
De toenemende beschikbaarheid van online streaming mediaplatforms, met name YouTube en Twitch, zijn centraal geworden in de groei en promotie van esports-wedstrijden.
Ondanks dat het aantal kijkers ongeveer 85% mannelijk en 15% vrouwelijk is, met een meerderheid van kijkers tussen de 18 en 34 jaar, hebben vrouwelijke gamers ook professioneel gespeeld.
De populariteit en erkenning van esports vond voor het eerst plaats in Azië, met name in China en Zuid-Korea, waarbij laatstgenoemde sinds 2000 professionele spelers heeft. Ondanks zijn grote videogamebranche, is esports in Japan relatief onderontwikkeld, en dit wordt grotendeels toegeschreven aan brede anti-gokwetten die betaalde professionele gamingtoernooien verbieden.
Buiten Azië zijn esports ook populair in Europa en Amerika, met zowel regionale als internationale evenementen die in die regio’s plaatsvinden.