Facebook Gaming lanceert vandaag toernooien voor esports amateurs. In het tijdperk dat je niet met groepen bij elkaar mag komen gelooft Facebook dat games ons samen kunnen brengen.
Oorspronkelijk was Facebook Gaming een plek om games te streamen en te kijken naar esport. Terwijl al een tijd lang aan de toernooi functie werd gewerkt, heeft Facebook besloten om het eerder vrij te geven om mensen te helpen beter om te gaan terwijl in isolatie als gevolg van het coronavirus, zei Mina Aboueif, de hoofd ingenieur achter Facebook Gaming toernooien, in een interview met GamesBeat.
Oorspronkelijk ontworpen als een hulpmiddel om live gaming evenementen en toernooien te ondersteunen, werkte het bedrijf de afgelopen weken om de aandacht te verschuiven van Facebook Gaming om te voldoen aan een digitale behoefte om mensen te helpen verbonden te blijven door middel van vriendschappelijke concurrentie met hun vrienden, familie en gemeenschappen, aldus Mina Aboueif.
“Onze missie voor Facebook Gaming is het bouwen van ’s werelds gaming community en georganiseerde gameplay is altijd een groot deel van gaming geweest, ongeacht de niveaus van concurrentie,” volgens Aboueif.
“Of het nu gaat om iemand die samenkomt met familie en vrienden of dat het een maker is van een toernooi voor kijkers of supporters, of dat het een esports-organisatie is, dit is een groot deel van gaming.”
Aboueif speelde vroeger veel FIFA-voetbalwedstrijden van Electronic Arts met zijn vrienden. Ze gingen naar elkaars huizen en speelden uren. Maar nu kan dat niet, dus wil Aboueif een manier vinden voor de vrienden digitaal verbinding te maken.
“We merkten dat er veel toernooiorganisatoren waren die gebruik maakten van Facebook-evenementen en Facebook-pagina’s en Facebook-groepen om te proberen het te promoten,” aldus Aboueif. “Ze waren toernooien aan het runnen, maar het landschap was erg versnipperd. Een toernooiorganisator zou verschillende tools moeten gebruiken.”
Hij voegde eraan toe: “Wat we wilden doen is het makkelijker maken voor die toernooiorganisatoren om het toernooi te creeren, het beheren en de viering van toernooien te stroomlijnen als onderdeel van hun gaming communities. In eerste instantie lag onze focus op deze persoonlijke gebeurtenissen. We hadden verschillende tests met universiteitscampussen. Toen het coronavirus uitbrak, was het echt duidelijk dat die toernooi organisatoren online aan het verschuiven waren.”
Iedereen kan een toernooi organiseren of deelnemen, of het nu gaat om een informele wedstrijd tussen vrienden, een streamer die met zijn fans wil chaten of een wereldwijde eSports-competitie.
Met toernooien die deel uitmaken van Facebook Gaming, kunnen videomakers en omroepen fantoernooien organiseren terwijl ze de actie live streamen. Je kan de competitieve actie op één plek creëren, spelen en bekijken. Met donatie tools die zijn ingebouwd in gamevideo’s, kunnen videomakers ook toernooien organiseren om goede doelen te ondersteunen.
Facebook Gaming en Oculus zeiden onlangs dat ze deelnamen aan de #PlayApartTogether campagne, waar gamebedrijven de Wereldgezondheidsorganisatie ondersteunen door het bewustzijn te vergroten over de gevaren van het coronavirus.
Facebook wil het gemakkelijk maken om te leren wat er gebeurt in een wedstrijd. Het wil het ook gemakkelijk maken om een toernooi te faciliteren, of erachter te komen waar een toernooi is op een bepaald moment in de tijd, hoe winnaars te vieren, en hoe gesprekken rond de toernooien te volgen.
Op dit moment vereist de tool dat de toernooiorganisatoren daadwerkelijk wedstrijden coördineren in een spel als Call of Duty: Warzone. Facebook kan de matchmaking nog niet automatiseren, maar daar werkt het aan. Het is ook afhankelijk van de spelers en organisatoren om de resultaten van de wedstrijd te rapporteren. Maar het biedt wel een plek waar mensen zich kunnen verzamelen om de resultaten te bekijken of een echte livestream van de wedstrijd te bekijken.
“In deze tijd van isolatie wilden we echt onze plannen versnellen en proberen om wereldwijd te lanceren, veel sneller dan we oorspronkelijk hadden verwacht,” zei hij. “Het doel is om deze gaming communities in staat te stellen te coördineren en deze toernooien te betrekken deze gemeenschappen.”