Site pictogram 36.nl

Google gaat vanaf juni geen betaalde advertenties meer laten zien van cryptomunten

Facebook was het eerste bedrijf dat aankondigde betaalde advertenties met cryptomunten te verbannen. Voor veel beleggers was dit opvallend nieuws, maar ze begrepen nog de maatschappelijke waarde van Facebook. Vandaag was er een nieuwe verrassing en dat was dat Google vanaf juni geen advertenties met cryptomunten erin meer toelaat.

Vanaf juni 2018 kunnen crypto exchange websites niet meer adverteren met de verkoop van cryptomunten. Dit is besloten omdat er nieuwe strikte regels komen voor beleggingsproducten en financiële diensten op Google. Een handvol beleggingsproducten waaronder cryptomunten, CFD’s en Forex mogen straks niet meer op Google gaan adverteren. Het gaat hierbij volgens Google vooral om financiële producten waarbij vooral de belegger een hoog risico loopt.

Daarnaast kunnen ook Affiliatie websites die gebruik maken van advertenties van Google gericht op cryptomunten straks geen gebruik meer maken van deze advertenties. De ban zal vooral gericht zijn op advertentie ruimt op Google. Door dit besluit worden ook gelegaliseerde crypto exchange websites getroffen. Ze bieden legaal cryptomunten aan, maar mogen dit niet meer promoten op Google of Facebook.

Google wordt steeds selectiever in het aanbod in advertenties

De afgelopen jaren zien we dat Google steeds selectiever wordt met de advertenties die ze laten zien. In 2017 waren er al strengere regels opgesteld waarbij een aantal advertenties verboden werden. Volgens het nieuwe beleid werden er in totaal 3,2 miljard advertenties geblokkeerd in 2017. Deze advertenties hadden de nieuwe regels geschonden.

Google laat weten dat ze hun maatschappelijke status belangrijk vinden en steeds meer doen om hun gebruikers te beschermen. Daarom hebben ze zelfs 90.000 websites en 700.000 mobiele apps geblokkeerd die schadelijk konden zijn voor de gebruikers.

Mobiele versie afsluiten