Na de beperkte lancering van de cloudgameservice Google Stadia, kondigde Google donderdag aan dat het Typhoon Studios heeft gekocht. Typhoon Studios is een relatief kleine indie-ontwikkelaar die binnenkort de game “Journey to the Savage Planet” zal lanceren.
Het is geen enorme acquisitie; Typhoon heeft ongeveer twee dozijn medewerkers, en de eerste game, die nog gereleased zal moeten worden, zal niet exclusief te spelen zijn op Google Stadia.
Maar het is de eerste investering die Google heeft gemaakt in de games-sector sinds de lancering van Stadia. Dit is een signaal dat de internet gigant bereid is verder te investeren in het cloud gaming platform ondanks de moeilijke start van Stadia.
De aankoop maakt deel uit van het plan van Stadia om intern games te ontwikkelen om zo exclusieve inhoud te creëren voor het Stadia-platform.
Google wil met deze overname beter de concurrentie aan kunnen gaan met bijvoorbeeld Project xCloud van Microsoft. Dit platform is nog niet gereleased, maar is dankzij Microsoft’s ervaringen met Xbox waarschijnlijk een gedegen concurrent.
De acquisitie van Typhoon volgt de roadmap die Google heeft geschetst voor Stadia. In een pre-launch interview gaf Stadia’s games en entertainment directeur Jade Raymond aan: “We hebben een plan dat het bouwen van een paar verschillende first-party studio’s omvat.”.
Typhoon, gevestigd in Montreal, is mede opgericht door Alex Hutchinson, voormalig creatief directeur bij Ubisoft, hij was creatief directeur ten tijde van Far Cry 4, en Reid Schneider.
Het Typhoon team zal toetreden tot de Stadia Games en Entertainment-studio.
Typhoon zal blijven werken aan de lancering van Journey to the Savage Planet voor consoles en pc met een release datum van 28 januari 2020. 505 Games is de uitgever van deze game en de acquisitie van Google omvat dit project niet. Journey to the Savage Planet is een coöpspel voor twee spelers dat zich afspeelt in een science fiction-universum.