Site pictogram 36.nl

Meer dan de helft van nieuwe ICO’s mislukken binnen 4 maanden

Door de populariteit van de Bitcoin verschijnen er regelmatig nieuwe ICO’s. De meeste cryptomunten willen een poging wagen om net zo succesvol te worden als de Bitcoin. Toch blijkt dit een stuk lastiger dan gedacht. Uit een onderzoek blijkt dat de meeste nieuwe ICO’s namelijk mislukt binnen 4 maanden na lancering.

Op dit moment zouden er zo’n 4.000 ICO projecten live zijn. Samen zouden ze goed zijn voor zo’n $ 12 miljard vandaag de dag. Toch is de kans groot dat je slechts een handjevol namen kan opnoemen. Dit komt doordat de meeste projecten helemaal geen succes zijn. Een groot deel van de projecten mislukt binnen vier maanden na oprichting. Dit blijkt uit een nieuwe studie. Bij de mislukte projecten wordt er gekeken naar ICO’s die cryptomunten verkopen. Binnen 4 maanden blijkt dus de helft niet meer te bestaan.

Een klein onderzoeksteam uit Boston heeft het onderzoek uitgevoerd. Slechts 44% van de ICO’s is vijf maanden naar de release van hun crypto sale nog actief. Voor het onderzoek werd vooral de social media voetprint bekeken. Er werd gekeken of er na vijf maanden nog gebruik gemaakt werd van social media om hun ICO te promoten of updates over de ICO te delen. Vooral Twitter werd aangewezen als een belangrijk medium voor het meten van de resultaten.

Onderzoek moet wel met een korrel zout genomen worden

Ondanks dat de uitslagen van het onderzoek schrokkend lijken te zijn moet de uitslag met een korrel zout genomen worden. Vooral omdat de onderzoekers vooral Twitter als het aangewezen medium zagen. Dit betekent niet dat de ICO helemaal niet meer bestaat als er geen berichten meer over gedeeld wordt via Twitter.

Het betekent namelijk niet dat als er vijf maanden geen Tweets naar buiten komen een project gestopt is. Dit betekent dat volgens sommige de uitslag van het onderzoek niet echt doorslaggevend is. Daarbij zou een cryptomunt toch wel zeker zes maanden nodig hebben om de koers te laten stijgen.

Een krant laat weten dat het aantal ICO’s dat nog bestaat na vijf maanden veel hoger moet zijn dan slechts 44%. Volgens een lokale krant blijkt uit cijfers dat investeerders in nieuwe ICO’s gemiddeld 179% winst maken op het bedrag dat ze investeerden. Dit percentage is veel te hoog als zou blijken dat 44% niet meer bestaat. Toch laat het onderzoeksteam weten dat de meeste investeerders hun winst maken in de eerste maand na lancering. Het kan goed dat dit 179% en dat het project daarna een langzame dood beleeft.

Mobiele versie afsluiten