Loot boxes, zoals de FIFA 20 Card Packs, blijven steeds maar weer negatief in het nieuws komen. Zijn de lootboxes een leuk spelelement, of is het gewoon keirhard gokken?
Loot boxes komen steeds vaker voor in video games, en gamers spenderen er steeds meer geld aan. Maar organisatie slaan alarm over de vroege blootstelling van kinderen aan gokken.
Wat zijn loot boxes?
Loot boxes zijn virtuele bundels van willekeurige items gekocht met echt geld. Spelers kunnen in het spel de items gebruiken, maar wanneer een speler de loot box koopt weet de gamer nog niet welke items hij zal krijgen.
Onderzoek van wetenschappers van de Universiteit van York geeft aan dat de het gebruik van loot boxes blijft groeien op desktop games. Van de top games die onderzocht werden op de aanwezigheid van loot boxes, steeg het percentage van ongeveer 4 tot 71 procent in de afgelopen negen jaar.
Je gooit er een virtueel muntje in en hoopt dat het iets waardevols oplevert. Maar net als bij een gokmachine is die kans heel klein.’
Jeroen Lemmens – Gedragswetenschapper Universiteit van Amsterdam
De studie brengt de introductie van loot boxes binnen de 463 meest gespeelde desktopspellen op de site Steam van 2010 tot 2019 in kaart. Het rapporteerde ook een toename van microtransacties, waarbij specifieke items worden gekocht, van 8% naar 86%.
“Een algemeen antwoord van vertegenwoordigers van de games industrie is dat loot boxes een niche-functie zijn in moderne videogames,” aldus David Zendle. De onderzoeksresultaten wijzen juist in een andere richting “In 2010 bleken loot boxes bijna niet te bestaan in desktopgames. Dit is echter niet langer meer het geval.”.
“We lijken een punt te hebben bereikt waarop de meerderheid van de gamers op Steam games met loot boxes speelt.” Hij voegde eraan toe dat er naar alle waarschijnlijkheid nog meer voorkomt in mobiele games.
Geld uitgeven aan loot boxes wordt steeds meer gekoppeld aan probleemgokken, omdat ze een hoge mate van kans en een risico-beloningsfactor hebben. De loot boxen zouden gokautomaten en roulette nabootsen.
Cognitieve psychologen hebben gezegd dat ze “ontworpen zijn om krachtige psychologische mechanismen te benutten die verband houden met de ontwikkeling en het onderhoud van gokachtig gedrag”.
De industrie heeft zich grotendeels verzet tegen oproepen om loot boxes vrijwillig te verwijderen. Het wordt nu geconfronteerd met een dreigende reguleringsdreiging in veel Europese landen.
De druk voor hervorming neemt ook toe in de VS nadat een senator een verbod had voorgesteld en videogamebedrijven bekritiseerde omdat ze “jagen op gebruikersverslaving”.
“Nu microtransacties algemeen geaccepteerd worden als onderdeel van de game-ervaring, zal de hoeveelheid geld die wordt uitgegeven aan virtuele in-game items en loot boxes alleen maar blijven groeien, tenzij de VS de leiding van andere landen volgen en serieus overwegen of loot boxes een vorm van gokken is” aldus Ryan Morison, een advocaat die gespecialiseerd is in digitaal entertainment.
In Belgie zijn loot boxes al verboden, maar of dat in Nederland ook gebeurt is nog te betwijfelen.
Jeroen Lemmens, gedragswetenschapper en gameonderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam, zegt daarover in het AD van vandaag: „Het openen van loot boxes lijkt erg op het gokken met een fruitautomaat’’, maar dit betekend niet dat de Nederlandse wet het als een kansspel ziet. Volgens de Kansspelautoriteit valt het openen van loot boxes niet onder gokken, omdat de inhoud daarvan buiten het spel geen geldwaarde heeft.’’